Kort om dæk og fælge sikkerhed

Bilens eneste kontaktflade med vejen er dækkene. Derfor siger det sig selv, at det er en vigtig del af sikkerheden under kørsel. Lovkravet til dækmønster hedder 1,6 mm dybde, men vi anbefaler ikke at køre dem så langt ned, da vejgrebet i vådt føre forringes betydeligt. Bilen vil aquaplanne allerede ved hastigheder over 50 km/t. Vi anbefaler udskiftning af dækkene, når dækmønsteret er nede på 3 mm i et land med meget nedbør.

Fælge behøver man ikke at udskifte så ofte som dækkene. De skal blot være intakte, uden skarpe kanter og må ikke være så rustne at det kan skabe farlige situationer i trafikken. Rent sikkerhedsmæssigt har det umiddelbart ikke noget at sige, hvis fælgene er lidt i ubalance. Det kan oftest udbedres på et autoværksted, hvor hjulene afbalanceres. Hos MultiCar kan vi hjælpe fra kun 400,- for alle hjul. Vi opretter ikke fælge som er fysisk skæve.

Hvilket dækmærke skal jeg vælge?

Det er et hyppigt anvendt spørgsmål. Dækmarkedet er forholdsvis frit og der findes et hav af dækmærker og producenter. Vi vil ikke anbefale blindt at købe de billigste dæk på markedet. Især i standard størrelserne som 195/65R15, 205/55R16 samt de små dæk, vil besparelsen være så lille (typisk 50-100 kr pr dæk), at det vil være et smartere valg med et anerkendt dækmærke som Continental, Michelin, Hankook, Nokian osv. Så er du sikker kørende samt de vil typisk være mere holdbare på sigt.

dækmand skifter hjul på bil

Må jeg køre med sommerdæk om vinteren?

Vi anbefaler at man kører på sommerdæk om sommeren, og vinterdæk om vinteren. Er du en af de bilister, som ikke har et stort kørselsbehov, er det helt forståeligt at man gerne vil spare pengene. Her kan helårsdæk af god kvalitet anbefales – for eksempel Michelin Cross Climate. Det udmærker sig rigtig godt på alle discipliner og temperaturer. Prisen er i den lidt høje ende i forhold til de billige dækmærker, men de er godt givet ud da de er meget holdbare, behagelige og ikke mindst sikre at køre med.

I Danmark er det ikke et lovkrav, hvilken type dæk man kører med i de forskellige årstider. Skal du derimod en tur til Tyskland eller Norge for eksempel, så gælder andre regler. Her skal man køre på vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. I Tyskland er det en vigtig faktor, at man må kører særlig høje hastigheder på den tyske Autobahn. Der findes endda zoner, hvor der ikke er nogen hastighedsbegrænsning. Dæk kravene sættes dermed op. I Norge findes der mange bjerg- og smalle veje, hvorfor sikkerheden skal være i top. Derudover har de som regel meget koldere vintre end os i Danmark. De har heller ingen chance for at salte alle vejene hele tiden. Når det er sagt, oplever vi herhjemme også udfordringer med biler som sidder fast i sneen – med sommerdæk, eller desværre kører galt pga manglende vejgreb.

Derfor anbefaler vi at køre på sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren, selvom det ikke er et lovkrav herhjemme. Fra det økonomiske synspunkt kan nævnes, at vinterdæk vil slides meget hårdere om sommeren, da disse ikke tåler de høje temperaturer pga den specielle og bløde gummiblanding. Lamellerne i yder slidbanen vil også blive ødelagt på kort tid.