Hvordan fungerer en traditionel motor?

En bilmotor kører med 4 takter; indsugning – kompression – arbejdsslag – udstødning. Ved indsugning menes den indsugede luft. En motor skal have luft for at kunne arbejde og dermed senere i processen skabe en forbrænding (i arbejdsslag). Ved kompression menes, at der skal skabes en komprimeret blanding i forbrændingskammeret for at korrekt antænding kan ske. Under denne proces opnår vi et højt tryk (40-50 bar) og dermed høje temperaturer på typisk 2000 – 2500 grader celcius på benzinmotorer. På dieselmotorer er det andre forhold der gælder. Her er trykket højere, mens temperaturen er under 1000 grader celcius.

Når antænding i kammeret sker, trykkes stemplerne retur via den opståede forbrænding og energi. Når de 4 takter er gennemført, starter processen forfra. Faktisk antændes brændstofblandingen lige inden det højeste tryk opnås, i det man så kan bevare momentum på den mest effektive måde.

Hvilke komponenter er der i en motor?

Der er motorblokken i materialet støbejern som kan kaldes for grundstenen, hvor stempler kører op og ned. Det er et forholdsvis lukket system hvor motorolien også opbevares i bundkarret. Ovenpå den har vi topstykket monteret, hvor selve forbrændingen sker ved hjælp af ventilerne, og skaber den forbindelse med selve motorblokken. Øverst har vi ventildæksel. Derudover er der omkringliggende komponenter som turbolader (hvis bilen er udstyret med en), indsugning- og udstødningsmanifold, slangeforbindelser osv.

Hvordan finder jeg ud af om min toppakning er defekt?

Det ses af og til, at pakningen mellem motorblok og topstykke (toppakningen) bliver utæt. Det bliver et problem, da motorolie og kølervæske så vil blandes sammen. Det betyder øget slid på motordelene, unødig røg ud af udstødningen og nedsat motoreffekt. Der skal heller ikke særlig lang tid til, før motordelene går i stykker. Vi anbefaler at man tager det seriøst, så snart der er tegn på fejl i toppakningen. Hvordan finder man så ud af, at toppakningen er defekt? Symptomerne er olie i kølervæske beholderen, for meget røg ud af udstødningen, creme fraiche lignende rester ved motorolie dæksel.

Fejlen opstår oftest på ældre biler, men nyere biler kan også være uheldig med det, da det kan forekomme ved kørsel med manglende eller forkert kølervæske, eller for hasarderet kørsel.

Hvordan fungerer en el motor?

Den nyeste teknologi og innovation indenfor bilverdenen, er udviklingen af el motorer. Man skønner, at elmotorer er fremtiden og der kommer flere og flere elbiler på gaden – især i Europa og USA. I modsætning til forbrændingsmotor, har en elmotor ingen direkte bevægelige dele. Motoren består af en rotor og stator der sørger for kørsel frem og tilbage. Samtidig er det muligt med denne type motor, at genvinde ubrugt energi og føre det retur til batteriet. Det øger kørsels rækkevidden og gør det interessant med de nyere typer batterier, hvor det vil give mere og mere mening med en elbil.