ABS bremse system for bedre sikkerhed

Abs er forkortelsen af Anti Blokering System. Dette er til hjælp for at hjulene ikke blokerer under opbremsning. Det er særlig relevant ved vådt og fedtet føre, hvor hjulene under normale omstændigheder ville blokere og dermed lave en udskridning, hvilket er til fare for en selv og medtrafikanter.

ABS er blevet opfundet af Mercedes tilbage i (1982) og blev delt med resten af bilverdenen uden store patentkrav. I dag er det standardudstyr på samtlige bilmodeller, og har været det siden midten af 1990’erne.

Hvordan fungerer ABS systemet så rent teknisk?

Kort fortalt regulerer systemet på bremsevæske trykket ved de forskellige hjul. Bremserne er hydrauliske hvorved stemplerne under bremsning skubbes, og klodserne presses mod bremseskiverne. Denne aktion medfører reduktion af hastigheden. Rent teknisk er der en separat elektronisk ABS styreenhed placeret tæt på hovedstyreenheden. Denne modtager signaler fra de 4 følere som sidder ved hvert, og styreenheden bestemmer hvor meget tryk der skal sendes ud til de forskellige hjul. Ved det hjul som har en tendens til udskridning, reduceres trykket og dermed bremseeffekten. Alt dette sker med et øjebliks hastighed. Systemet arbejder med (xx gange i sekundet).

Dæk og fælge
automekaniker med obd tester i hånden

Hvordan ved jeg om der er fejl på ABS systemet?

I instrumentet skal kontrollampen for (ABS) slukke senest 2-3 sekunder efter tænding er aktiveret. Såfremt den slukker, er alt ok og systemet er aktivt. Hvis den ikke slukker, er der en fejl i systemet og man bør søge værksteds assistance hurtigst muligt. Advarselslampen er typisk gul og indikerer, at man skal reagere. I sådan et tilfælde vil ABS funktionen ikke være tilstede og der er risiko for at hjulene kan blokere under opbremsning. I forbindelse med ABS fejl kan ESP lampen også lyse, men ikke altid. De er forbundet med hinanden, selvom de har forskellige funktioner. Desuden er det forskelligt fra bilmærke til bilmærke, hvordan systemet er opsat. Det er som regel ABS systemet man skal have efterset, og begge fejl skulle være udbedret.

Hvad koster det at komme på værksted med en ABS fejl?

Uden at det bliver for meget gætteri, kan vi afsløre at cirka 80% af tilfældene, skyldes abs lampen, at der er en defekt føler ved et af hjulene. Man skal have en OBD tester på bilen, for at lokalisere fejlen. Det er også muligt at måle impulserne manuelt med et multimeter, men det er en lidt længere og besværlig proces.

Hos MultiCar tilbyder vi at fejlfinde på din bil for kun 295,- inkl moms. En abs føler koster typisk mellem 300 – 700 kr på de fleste bilmodeller, og man skal regne med op til 1,5 times arbejde. Man kan være uheldig at abs føleren enten sidder godt fast og skal bores ud, eller at det er abs styreenheden der er defekt.