Olie er en essentiel del af motor og gearkasser. Den korrekte mængde og viskositet sørger for smøring af de bevægelige dele og nedkøling af systemet i det hele taget. Med tiden bliver gearkasseolien slidt. Hvis farven er mørk og lugter “brændt”, er det helt sikkert tiden til at udskifte olien. Udskiftnings intervallen er meget forskellig – og faktisk kan man komme ud for at det er “livstids olie”, men hos Multi Car Service mener vi at alt slags olie skal udskiftes ind i mellem. Typisk ved hver 100.000 km bør gearkasse olie udskiftes – særligt automatgearkasser bør serviceres og bruges med omhu.
Fremgangsmåden til udskiftning af gearkasse olie
Udskiftning af gearkasseolie på manuel gearkasse er ret lige til. Der er en aftapnings prop i bunden, hvor man tapper olien af. Afhængig bilmodel er der typisk 2 Liter på. På siden (cirka midt i) vil der typisk være en påfyldnings prop, man skruer af, og påfylder med speciel olietragt.
På automat gearkasser er det noget mere avanceret, og der er nogle punkter man skal være opmærksom på. Denne er kun til vejledning og kan variere afhængig af bil.
- Kør bilen (gearolien) varm, op til normal drift temperatur. På denne måde sikrer vi, at vi får det hele med ud, da olien bliver tyndere.
- Aftap olien via bundproppen og lad det hele løbe ud.
- Skru bundkarret af. Vær opmærksom når du tager den ned, da der næsten altid vil være mere olie derinde.
- Udskift filter.
- Skru bundkarret på igen. Det vil her være en god idé at ofre et nyt bundkar og pakninger.
- Så bliver det tid til, at tilsætte ny olie med vores påfyldnings tragt. Vær obs på fyldemængden. Kontrollér bilfabrikantens anvisninger – og brug eventuelt tester.