Udskiftning af motor er ikke så kompliceret som det ser ud. Det er dog meget tidskrævende og det er vigtigt, at holde overblikket med den slags reparation. Det er normalt at det tager op til 2 arbejdsdage at udskifte en motor, afhængig af bilmodel og erfaringsniveau. 

Start med at tømme for alle væsker. Olie og kølervæske. Derefter skal vi have frakoblet slanger og rør diverse steder. Derefter afmonterer man udstødning, turbo, manifold. Dermed har vi gjort plads til, at vi kan få motoren fri. Som det sidste afmonterer vi motorophængene – og bevarer balancekontrollen med eventuelt donkraft og motorstativ.

 

Hvad kan bedst svare sig? Reparation eller udskiftning?

Da en motor er en dyr komponent, og havariet oftest er omfattende, er det i langt fleste tilfælde bedst at udskifte motoren, fremfor at reparere på den. Når en motor går i stykker, er det ofte pga oliemangel eller uhensigtmæssigt kørsel. Som bekendt smører olien. Motorolien har sammen med kølervæsken, også en nedkølende funktion inde i motoren. Stempelringe, stempler og topstykke kan få skader, hvis man ikke overholder servicen eller mangler at påfylde olie og kølervæske.

På fotoet har vi model af, hvordan en 4-taks motor fungerer. Indsugning, kompression, forbrænding og udstødning, hvor ventilerne arbejder på højtryk og med perfekt åbne-lukke timing.

Mangler der kompression i motoren, kan det skyldes slidt stempelringe. På nogle bilmodeller kan det godt svare sig at udskifte stempelringe og få planet topstykke. Har du spørgsmål eller er i tvivl? Kontakt Multi Car Service.