Støddæmperen har den funktion, at den tager imod og absorberer stødene fra vejen. Vi har en del ujævnheder og kørselsforhold der gør, at det er nødvendigt med en affjedring. I affjedrings systemet har vi naturligvis også en fjeder, som bestemmer højden i undervognen, samt hårdheden. Disse parametre bestemmer komfort niveau og vejgreb.
Hvis en støddæmper er defekt, er det som regel på grund af utæthed i hydraulikken indvendig. Så kan man tydeligt se, at det siver hen ad siden. Hvis det er en gasfjeder kan det dog være sværere at se utætheden. Man kan foretage en test ved at lægge vægt i støddæmperen (på bilen), og den skulle meget gerne stoppe med at gynge allerede efter en gang. En god chauffør kan også mærke under kørslen, at bilen er ‘livlig’.

Guide til udskiftning af støddæmper
Boltene i toppen løsnes. Den er typisk monteret med 3 bolte oppe ved toplejet, som man kan komme til oppefra (med motorhjelm åben).
Derefter afmonteres stabilisator arm, navbolt afmonteres, kardanaksel skubbes ud, samt bærearm- eller bærekugle afmonteres nede i bunden. Læg mærke til, at vi i første omgang kun løsner den oppe ved toplejet, lige indtil sidste step, hvor vi kan tage boltene helt ud. Så skulle du kunne afmontere hele støddæmper benet.
Det kan forekomme, at boltene er rustet ved topleje eller stabilisator arm. Rustløsner og tålmodighed løser som regel problemet.
Skal du bruge assistance til opgaven? Kontakt Multi Car Service, som kan give en god pris på opgaven.
