En turbolader har til opgave at sætte fart på luft indsugningsmængden. Jo mere luft i systemet, des flere heste kræfter. Desuden giver den en roligere motorgang. 

Vi kan komme ud for at møllen eller lejerne i turboen bliver defekt. Det kan skyldes almindelig slid over en længere periode, eller forkert brug af turboen. Husk at køre med korrekte motorolie, da turboen får sin smørelse fra motor via olietilførsels rør. Derudover er det vigtigt, at turboladeren får cirka 4-5 sekunder til at køle af, inden man slukker motoren. Med den nye teknologi har man løst dette problem, men det er bedst at være på den sikre side. 

Reparation af en turbo kan sjældent svare sig, og den vil derfor hedde ‘udskiftning’. 

Guide til udskiftning af turbolader

Her ser vi en turbo som er defekt. Vi kan hurtigt afsløre, at møllen har taget skade. Det er ofte set, at det er pga forkert- eller manglende smørelse. Bilen vil mangle meget trækkraft og i værste fald vil de ødelagte dele, smutte ind i den øvrige del af motoren, hvilket vil medføre katastrofale og dyre ødelæggelser.

Vi starter med at afmontere forsyningsrør. Derefter møtrikkerne til udstødning og diverse, hvorefter vi kan kigge ind i turboen som vist på billedet. Det er turboen i helhed vi skal have afmonteret, så vi skruer den fra beslaget.

Har du brug for råd eller assistance i det hele taget? Multi Car Service kan assistere til en fair pris.